Bevezetés (49 words)
Ez a rövid cikk betekintést nyújt az angol mint idegen nyelv érettségi vizsga 2014 és 2024 közötti magyarországi eredményeibe. A cikk célja, hogy pontos adatok segítségével rávilágítson arra, hogy a tizenéves és felnőtt diákok által látogatott órák számának összehasonlításával mennyire irreálisak a felnőtt diákok elvárásai a magánórák hatékonyságával kapcsolatban.
Eredmények (116 words)
Az elmúlt tíz évben 531 000 magyar tett középfokú érettségi vizsgát angol nyelvből. Ez Magyarország jelenlegi lakosságának mindössze 5,5 százalékát jelenti. Lényeges azonban megjegyezni, hogy az adatokban néhány felnőtt diák is szerepelhet, mivel az érettségi vizsga az élet későbbi szakaszában is letehető, nem csupán a tizenévesek középiskolai éveinek végén. Ha a vizsgát azonban B1 szintű nyelvvizsgának tekintenénk, amely legalább 60 százalékos eredményt követel meg, akkor az elmúlt évtizedben vizsgázók közel 40 százaléka bukott volna meg rajta.
Ezzel szemben az emelt szintű érettségi vizsga eredményei sokkal biztatóbbak. A vizsgázók több mint 84 százaléka ért el 60 százalékos vagy annál magasabb eredményt. A emelt szintű érettségi vizsgát teljesítők száma azonban csak egyharmada azokénak, akik középszintű vizsgát tettek.
Valószerűtlen elvárások (157 words)
Mire egy átlagos középiskolás eljut az érettségi vizsgáig, már legalább 400 angol órán van túl. Egyes évfolyamokon azonban ez a szám négy vagy öt év alatt meghaladja az 1200 angolórát. Ez arra utal, hogy a nyelvtanulók 40 százalékának ilyen széleskörű háttér ellenére sem sikerül letennie a B1 szintű nyelvvizsgát.
Tapasztalatom szerint a legtöbb magántanárral dolgozó nyelvtanuló általában heti egy vagy két órán kíván részt venni két éven keresztül, és arra számít, hogy ennyi idő alatt eléri a KER B1 vagy B2 szintjét. Ezzel el is érkeztünk a végső kérdéshez: hogyan tud egy magántanár segíteni egy felnőtt diáknak abban, hogy két évnyi tanulás után, becslések szerint 150-200 órával elérje a B1-es szintet angolból, amikor ez tizenéves diákok százezreinek még az iskolai körülmények között megtartott 400-1200 óra után is nehézségekbe ütközik?
Mindazonáltal a magántanárral tartott órák száma soha nem az egyetlen tényező, amely meghatározza az idegennyelv-tanulás sikerét. A kitartás, a következetesség és az önálló tanulás mindig kulcsfontosságú a győzelemhez.